Where can see IJSO?

Élménybeszámoló a 2023. évi, Thaiföldön rendezett Természettudományos Junior Diákolimpiáról. (Továbbá a régebbiekről)

Friss topikok

  • Dina keresztmama: Attilám! Ürümmel oévasom a beszámolóidat.Ölellek Kívánom, hogy gondmentes, élménydús, sikeres legy... (2023.12.01. 13:19) Útlevél? Passz(port)...
  • Dina keresztmama: Ölellek Attilám! KÖszönöm a beszámolódat, nagyon élvezem.Szeretem a leírásaidat, képeidet. Járjato... (2022.12.02. 08:48) Bogota, avagy Blogotanépnek!
  • Dina keresztmama: Köszönöm. Kívánom a szerencsés hazaéréseteket és a bosszúságok gyors felejtését. Ölellek. (2019.12.10. 15:15) Időgéppel a gyakorlatra
  • Dina keresztmama: Köszönöm Attila. Legyen sok-sok élményetek, amit mi is élvezettel olvashatunk. Sok sikert! (2019.12.04. 08:20) A várva várt Katarzis
  • Dina keresztmama: Nagy élvezettel olvasom a beszámolókat, nézem a képeket. Puszillak. (2018.12.04. 09:17) We are in good hands

Linkblog

December 7. Kedd

A verseny utolsó fordulójának, a gyakorlati forduló feladatsorának fordítása és megbeszélése volt az e napi program. Mivel eleddig nem sokat írtam magáról a versenyről, így most röviden összefoglalnám, hogy mégis mi fán terem az IJSO. Az IJSO az International Junior Science Olympiad rövidítése, melyet 2004-ben hívtak életre Prof. Masno Ginsing vezetésével Indonéziában. Az első két versenyt itt rendezték, Magyarország a kezdetektől fogva a résztvevők között van. A versenyen kémia, biológia és fizika feladatok egyaránt (elvben egyenlő arányban) szerepelnek, így a versenyzőknek minden téren jónak kell lenniük. Három fordulóból áll a megmérettetés, az első egy tesztforduló, melyen 30 egyszerű feleletválasztós tesztkérdésre kell válaszolni (10 biosz, 10 kémia, 10 fizika). A második az ún elméleti forduló, melyben minden tárgyból egy adott problémakörbe tartozó feladatokat kell megoldani, ezúttal már számolási példákkal, ábrafelismerésekkel, reakcióegyenletek felírásával kiegészülve. Az utolsó fordulóban pedig mindhárom tantárgyban egy-egy mérést kell elvégezni, a többi fordulóval szemben itt hármas csapatokban dolgoznak a diákok, minden ország egy A és egy B csapatot állít össze (nem feltétlenül tudás szerint). A feladatokat minden diák anyanyelvén kapja meg, viszont javítani a helyi Science Committee javítja, emiatt fontos, hogy ne legyen olyan kérdés, amire szöveges választ kell adni, hiszen az arra adott válaszokat nem értenék a javítók. Ezt igen nehéz volt megértetni a nigériaiakkal, kémiából és fizikából is próbálkoztam ilyen kérdésekkel, és mikor fizikából javasoltuk, hogy adjunk alternatívákat, amik közül választaniuk kell majd, teljesen megsértődött a feladat szerzője, hogy miért akarunk könnyíteni a feladaton. Addig akadékoskodott, míg úgy felbosszantott, hogy egy papírra felírtam az egyik kérdésére a választ egy papírra (hogy miért függ a mérési eredményünk a mérés földrajzi helyétől): "A gravitációs gyorsulás értéke függ a helytől", és odaadtam neki, hogy "Is it correct?". Nézte a papírt, aztán engem, a papírt, engem, a mellette állót, a papírt, stb, míg végül kínosan mosolyogva visszaadta:

-I don't understand it. (Nem értem)

-Of course you don't, because it's hungarian, but my students will write such an answer. (Persze, hogy nem érti, hiszen magyarul van, de a diákjaim így fognak válaszolni)

-What?! They should answer in english, shouldn't they?! It's in the statue! (Mi?! Nem angolul kell válaszolniuk a kérdésekre? Ez van a versenyszabályzatban)

-No, everybody solves the problems on his/her mother language! (Nem, mindenki az anyanyelván oldja meg a problémákat)

-But I speak english, though it's not mí mother language! (De én is beszélek angolul, pedig nem ez az anyanyelvem)

-... Erre már közbeszóltak a többeik, hogy attól még a diákok anyanyelvükön versenyeznek, nem tudom azóta túltette-e magát ezen a sokkon a kedves professzor... Ilyen, és ehhez hasonlóan értelmes vitákkal telt a nap...

Visszatérve még a verseny lebonyolítására, az egyes fordulókra 30,30 és 40 pontot lehet szerezni, így összesen 100-at. Az összpontszámok alapján kialakuló végső sorrendben azok, akik a legjobb 10%-ban végeztek, aranyérmet kapnak, akik a második 20%-ban, azok ezüstöt, akik a harmadik 30%-ban, azok pedig bronzot. Ezen a napon tehát a verseny utolsó és egyben legtöbb pontot érő szakaszának feladatait fordítottuk, a már megszokott módon igen sokáig. Főleg a kémia és biológia húzódott el, mivel ezekből sok rosszul feltett kérdés volt, amiket újra kellett fogalmazni, ráadásul kémiából a mérést metilalkohollal kellett végezni, ami erősen mérgező, már a belégzése is vakságot okozhat, ha túl sokat szippantunk le belőle. Szerencsére a méréshez a diákok kaptak védőszemüveget, ami igen jól véd a metilalkohol belégzése ellen (pff... hál istennek tényleg nem lett senkinek semmi baja). Azt azért végül ráírták a feladatlapra, hogy nagyon vigyázzatok a metilalkohollal, mert fokozottan mérgező. Biológiából erőfelmérő mérést terveztek, káliumpermanganát oldatot kellett addig rázogatni, amíg el nem színtelenedik (glükózolda hozzáöntésének hatására). Ez a kalibráló-oldatok esetében 10-15 percnyi rázogatást jelentett, javaslom mindenkinek, próbálja ki, iszonyat fárasztó. Hogy a biológiához mi köze, azt persze nem tudom, mert az állóképesség mellett még valamennyi kémiatudást igényel a mérés, de ez a biológusok gondja volt:). A tudományok világában kicsit jártasabbak kedvéért még azt is elmondom, ami csak másnap derült ki a diákok elmesélése alapján, hogy zseniálisan megtervezett mérés volt: a kalibrációs oldatok 10-15 perc alatt színtelenedtek el, a mérendő oldatok pedig 1,5-3 perc alatt... éljen az extrapoláció, én is azt mondom... A hét egyik legértelmesebb vitája (persze ha nem számítjuk az interkontinentális csodavitát) a kémia mérés kapcsán játszódott le a plenáris ülésen, amikor is negyed órán keresztül arról disputáltak, hogy mi legyen a neve a gömblombiknak. A konfliktus az volt, hogy a lombik nem teljesen gömb alakú, mert az alja lapos... a végső befutó a "flat bottomed round flask" lett, amibe kétségtelenül nehezen lehetett volna már belekötni :D.

Végül a korábbiakhoz képest egész korán, már háromnegyed kettő körül sikerült elkészülnünk mindennel, arra voltunk csak nagyon kíváncsiak, hogy hogyan képzelték el a szervezők, hogy az ülés befejezte után, másnap reggel fél kilencig állítják össze a mérési berendezéseket. Gyanúnk, miszerint sehogy, beigazolódott, jó nigériai szokás szerint a diákok a helyszínre érkezés után kb két órát vártak a buszban, illetve a busz előtt mielőtt beengedték volna őket a terembe, ahol a méréseket végezték. Még annyit az egészről, hogy fizikából pont azt a mérést kellett elvégezni, amelyet én az első válogatón feladatként feladtam :) Szal nem volt teljesen hasztalan eljárni :D.

 Jacobo Sitt saves the day once again! Középen a cső mögött látható a professzor, aki nem tudta felfogni a nyelvi nehézségeket

Villányi Tanár Úr megoldja a kémikusok problémáit

A legtöbb helyen zajlik a munka, hátul kávét és teát lehetett szerválni

Így zajlottak a plenáris ülések, ezen a kivetítőn mutogatta a chairman az aktuális problémákat

Itt a chairman (akinek sajnos nem találom a nevét, Attila kisegíthetnél ;)) bemutatja a diákok védőöltözékét a méréshez, amely egy pár gumikesztyűből, fehér köpenyből és egy búvárszemüvegből állt. Naná ,hogy mindenki lefényképezte :)

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ijso2010.blog.hu/api/trackback/id/tr762528070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagy mihály 2010.12.21. 21:59:32

Gratula a harciasságért...egy "apaoroszlán" így védi a gyermekeit...alakul ez a tamári szemlélet.. csak így tovább.Hát bizony ez minden tekintetben afrika.. de ezen a szemüvegen keresztül is lehet látni és látatni a világot.

nagy mihály 2010.12.21. 23:16:43

Atuskám a barátaink is olvassák a blogodat, Olga néni is. Nagyon tanulságos és igen komoly felkészültséget igényel egy ilyen út. Had mondjam azt, hogy büszke vagyok Rád és a gyerekeidre. Megharcoltad.
Én és a barátaink, Dina keresztmama, szintén gratulálnak. Megharcoltátok, megszenvedtétek nagy elismerése az iskoládtól is ez a megbizás. Valami kiemelt dicséretet kell hogy kapjanak ezek a fiúk
is, akik végigcsinálták. Cikamama.

VAttA 2011.01.01. 22:06:22

Feltúrtam a papírjaimat, de szomorúan konstatáltam, hogy már talán Abujában "ad acta" tettem azokat az újságokat, amiben szerepel a cahirman-ünk neve. Én valamilyen Bao.. nevű professzorra emlékszem. Sajnos a verseny hivatalos honlapján szinten mindenüttcsak ennyi szerepel: "coming soon", ami szabad fordítzásban azt jelenti számomra: "most már soha".

VAttA 2011.01.01. 22:19:51

Már összefolynak az emlékek, de témájában leginkább ide illik két dolog is. Az egyik, hogy míg mi késő éjszakáig dolgoztunk. Néhány helybéli fiatalembernek is ott kellett (volna) tüsténkednie a számítógépek körül, hogy kinyomtassák a feladatlapokat stb. Nos hát, amikor valamelyiknek oda akartuk adni a pendrive-unkat, nagy elfoglaltságra hivatkozva mindig a szomszédba küldtek. Onnan pedig vissza. Ha végül sikerült valamelyiküknek a kezébe nyomni a cuccot, akkor gyakran előfordult, hogy belealudtak a nyomtatásba. Végül megelégelték és felénk fordították a notebookot: "csináljátok, ha akarjátok",ésédesdeden elaludtak.

VAttA 2011.01.01. 22:33:34

A másik emlék szintén a munka éjszakai befejezéséhez fűződik. Talán épp ezen a napon éjjel 2-kor próbáltunk feljutni a szobáinkba. A lift azonban nem volt hajlandó elindulni lefelé az I. emeletről, így aztán 5 perc várakozás után feladtuk és elindultunk felfelé gyalog. Az I. emeleti lépcsőfordulóban a következő látvány fogadott bennünket: két éjszakai takarító fiú a liftnél. Az egyik a lábát a liftbe dugja, hogy akadályozza a folyamatosan becsukódni próbáló liftajtót. Mellette egy tolókocsi, sarkával szintén a liftben. Mögötte a másik fiú áll, pontosabban alul áll, a felső teste 90°-osszögben a kocsira dőlve, és …. alszik. A másik pedig ezek szerint ki tudja mennyi ideje (legalább 5 perce) próbálta megakadályozni azt, hogy szegény munkatársa felébredjen. Ha most a jó indulat beszélne belőlem, akkor nyilván azt kellene mondanom, hogy ilyen szolidaritást sehol máshol a világon nem tapasztal az ember.

HUN Attila 2011.01.02. 17:35:15

@VAttA: Prof. Alo, Chairman Scientific Committe
hosszabb nevét is találtam: Prof. 'JideAlo
süti beállítások módosítása